داروین در نامه ای در اواخر عمرش اعلام می کند که هیچگاه وجود خدا را انکار نکرده است !

In my most extreme fluctuations I have never been an atheist in the sense of denying the existence of a God.— I think that generally (& more and more so as I grow older) but not always, that an agnostic would be the most correct description of my state of mind.

Dear Sir | Yours faithfully | Ch. Darwin

https://www.darwinproject.ac.uk/letter/DCP-LETT-12041.xml

در شدید ترین نوسان های زندگی ✖️من هرگز یک آتئیست در معنای انکار خدا نبوده ام ✖️ من فکر می کنم (عموما هر چقدر که بیشتر رشد می کنم ) و نه برای همیشه ندانم گرایی ،صحیح ترین توصیف از حالت ذهنی من باشد .

2-در اینجا آتئیست های ایرانی که اطلاعات کمی درباره ی این مفاهیم دارند، احتمالا در مخالفت با خداباور بودن داروین به شما می گویند او اعلام کرده که یک ندانم گراست !!

سوال : آیا یک ندانم گرانمی تواند خداباور باشد ؟! البته که می تواند . بسیاری از ندانم گرا ها از جمله خود داروین خداباور بوده اند و خداباوری ندانم گرا یک گرایش فلسفی است 

درباره ی خداباوری ندانم گرا در سایت زیر می توانید بیشتر مطالعه کنید👇 

https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C_%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%85%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7

3- داروین بارها در نوشته هایش به وجود #خالق(creator) اشاره کرده است و حتی انتخاب طبیعی را تحت اراده ی خالق می داند که جهت اختصار فقط دو مورد را می آوریم:

1️⃣نمونه ی اول:

There is grandeur in this [natural selection] view of life, with its several powers, having been originally breathed by the Creator...

http://darwin-online.org.uk/Variorum/1859/1859-490-c-1860.html

این یک حالتی است [انتخاب طبیعی] و نقطه نظری است از زندگی و قدرتهای زیادی که اصالتا❌⬅️به وسیله ی خالق❌ در حالتهای مختلف ،تولید شده اند ،درحالی که این سیاره به چرخش ادامه می دهد و بر طبق قانون اثبات جاذبه که خیلی ساده است ،باحالت بسیارزیباو جالب "بی پایان آغاز" شروع می شود و به تدریج ادامه خواهد یافت .

🔸کاملا واضح است که آتئیست ها خلقت را توسط یک خالق قبول ندارند ،اگر وجود خالق را بخواهند بپذیرند که دیگر خداناباور نخواهند بود ! پس اینجا نقطه ای است که داروین به آتئیست ها می فهماند که حتی طبق داروینیسم باور به خالق و خداوند الزامی است ! 

2️⃣ نمونه ی دوم :

Belief in God—Religion.—There is no evidence that man was aboriginally endowed with the ennobling belief in the existence of an Omnipotent God. On the contrary there is ample evidence, derived not from hasty travellers, but from men who have long resided with savages...

از تبار انسان:

http://darwin-online.org.uk/content/frameset?pageseq=78&itemID=F937.1&viewtype=side

شاهدی وجود ندارد که به انسان از ابتدا باور شریف به یک خدای قادر مطلق اعطا شده باشد. در مقابل شواهد بسیاری وجود دارد که نه از مسافران تازه از راه رسیده [منظور انسان های بدوی است- مترجم]، بلکه از انسان هایی که مدت ها در مجاورت انسان های وحشی اقامت داشتند، نژاد های متعددی منشعب شده [derived] که وجود داشته و هنوز دارند، ایده ای درباره یک یا چند خدا ندارند و برای اظهار چنین مفهومی واژه ای در زبانشان ندارند. البته این پرسش که آیا یک خالق یا قانون گذار برای جهان وجود دارد، کاملا جداست و توسط بزرگترین اندیشمندانی که تاکنون بوده اند، پاسخ مثبت داده شده است.

🔸بسیار جالب است که داروین می گوید بزرگترین اندیشمندان وجود خالق را پذیرفته اند ! 

✍️ در پایان دوستان عزیز هرگاه کسی را دیدید که احساس حماقت میکند، به او این موضوع را بگوئید که آتئیست هایی وجود دارند که فکر می کنند داروین که خودش می گوید خدارا انکار نکرده و حتی انتخاب طبیعی را تحت اراده ی خالق می داند ،نظریه ای ارائه کرده است که وجود خدا را رد می کند !