آیا درست است که میگویند امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در قتل مردمِ ایران شریک بوده اند؟ چنانچه در تاریخ طبری نیز این مطلب ذکر شده است.


🔹نکته اوّل این که تنها منبع نسبتاً کهنی که این مسئله در آن ذکر شده است، کتاب"تاریخ اُمم و الملوک" معروف به تاریخ طبری نوشته محمد ابن جریر طبری است.

🔸نکته دیگر این که راویان این دسته از روایات دو شخص میباشند: 


نفر اوّل: علی ابن مُجاهد 

نفر دوم: سیف ابن عمر

 

🔹نکته جالب این است که هر دو از کسانی اند که علمای اهل سنت و تشیع مثل عجلونی- شیخ طوسی(ره) و...) آن ها را به شدّت تضعیف نموده اند به گونه ای که حتی به علی ابن مجاهد لقب کفر، نفاق، زندیق بودن را داده اند و یا سیف ابن عمر شخصی است که نه تنها  در ذهن مریضش روایت درست میکرده، بلکه حتی صحابی نیز به صورت ذهنی می ساخته و از این موجودات خیالی روایت نقل میکرده است چنانچه علامه عسکری(ره) بیش از یکصد تن از صحابی را ذکر میکنند که اصلاً وجود خارجی نداشته اند بلکه ساخته و پرداخته سیف بوده است!!

🔍(برای اطلاعات بیشتر رجوع کنید به رجال طوسی - رجال عیاشی - معجم رواة الحدیث – کشف الخفاء عجلونی و...) -(تاریخ بغداد، الخطیب بغدادی - متوفی 463ق- ج 12، ص 106) 

🔺نکته پایانی باید ذکر کنیم این است که امام معصوم(ع) هیچ گاه نمیتواند زیرِ پرچمِ ظلم، قرار گرفته و برای آنها شمشیر بزند ضمن اینکه تمامِ مشاوره هایِ امیرالمومنین(ع) به گونه ای بوده که ایشان برای مصالح مسلمانان و از بین نرفتن جامعه اسلامی با جهل خلیفه زمان دست به این مشورت ها میزدند امّا هیچ گاه مقام مشاور خلفاء را قبول نکردند.